Snel aan de slag

Meer …

Handmatig opgave doen

Het doen van een handmatige opgave is voornamelijk geschikt voor bedrijven die een beperkt aantal records per opgave hebben. Voor bedrijven met grotere hoeveelheden records per opgave adviseren wij de inleesfunctie. Deze werkt sneller en efficiënter. Wilt u gegvens handmatig invoeren, maak dan allereerst een opgave aan. De nieuwe opgave zal dan in het Opgave-overzicht verschijnen. Aan deze opgave kunt u dan handmatig records toevoegen. Het gebruik van defaultschermen kan bij het handmatig invoeren veel typewerk voorkomen.

Inlezen

Heeft u grotere hoeveelheden records per opgave dan is het efficiënter om gegevens in te lezen (overzicht). Om te kunnen inlezen moet er een inleessjabloon gebruikt worden. U kunt een eigen inleessjabloon maken of u gebruikt een voorgedefinieerd inleessjabloon.

Instellingen wijzigen

Tips

U kunt gegevens inlezen die beschikbaar te zijn in de vorm van een ASCII-, Excel- of MS Access-bestand.
Lees hier meer over inlezen

Maakt u gebruik van de optie Inlezen, controleer dan vooraf de landencodes in uw in te lezen bestand en pas deze indien nodig aan.

Om veel tijd te winnen bij het handmatig invoeren van uw gegevens, kunt u gebruik maken van defaultschermen (ga naar).

Als u bij data entry een invoerscherm tussentijds wilt verlaten kunt u het record met eventuele fouten of missende gegevens opslaan.

Het corrigeren van foute records gebeurt in het menu Record(s) binnen opgave | Fouten. Door te kiezen voor 'Foutieve records'worden alleen records met fouten getoond, deze kunnen één voor één verbeterd worden totdat de lijst met fouten leeg is.

Records die u in IDEP opslaat, hoeven om technische redenen niet opeenvolgend te zijn. U kunt alleen records voor één enkele periode, één stroom en één informatieplichtige in een opgave opslaan. Voor andere periodes, stromen of informatieplichtigen moet u een nieuwe opgave aanmaken.

Regelnummers van verlaten of verwijderde records worden opnieuw gebruikt. Om een goede koppeling tussen IDEP-records en uw administratie te behouden kunt u in het optionele veld 'Administratienummer' gebruiken. Vaak wordt hier een factuurnummer ingevuld.

Lees verder