Meer …

Defaultschermen

U kunt schermen met bepaalde vaste gegevens opslaan, waarna u deze tijdens het handmatig invoeren via invulhulp weer kunt oproepen. Hiermee is veel tijd te winnen. Deze schermen worden vaak gebruikt voor transacties die regelmatig voorkomen. U kunt ook bij inlezen gebruik maken van defaultschermen.

Lijst met defaultschermen

In de lijst met defaultschermen kunt u deze defaultschermen beheren. De lijst toont in zijn kolommen de veldwaardes van een klein aantal van de mogelijke velden. Zoals in de meeste lijsten zijn in deze lijst de standaard menu-opties aanwezig: toevoegen, verwijderen, alles verwijderen en export.

Defaultschermen lijst

Defaultscherm maken

Kies de optie Toevoegen (F4) van het menu om een nieuw defaultscherm toe te voegen. U kunt ook heel eenvoudig een bestaand details record opslaan als defaultscherm. Dit kan tijdens het toevoegen, raadplegen of het bewerken van details records. Zie ook als defaultscherm opslaan.

Behalve alle velden van een details record, heeft het defaultscherm ook nog een verplicht naam-veld en een optioneel veld voor de beschrijving. De velden die overeenkomen met die van een details record zijn allemaal optioneel.

Zie het details record voor de beschrijving van de afzonderlijke velden.


Zolang het verplichte veld of de default velden niet goed zijn ingevuld, kan het defaultscherm niet opgeslagen worden.

Defaultscherm gebruiken

Bij het invoeren van de gegevens kunt u het betreffende defaultscherm selecteren en velden worden dan automatisch gevuld met de waardes die u heeft vastgelegd. Om een defaultscherm te selecteren gebruikt u de optie Gebruik defaultscherm (F10) van het menu in het Detail record scherm. Zie ook defaultscherm gebruiken.